Publicerat den

Martebosäck

Så om man är någon form av medeltidsnörd så behöver man ett objekt som man kan bära omkring på sina viktigaste föremål som plånbok, syskrin, nyinköpta knivblad, suspekta drycker och… ja vad man nu vill bära i den, en kattuge? Gameboy? Jaja, poängen är; jag ska göra en tidsenlig väska.

Jag håller på med mycket sent 1400tal men också 1300, och den väskan jag ska göra är en väldigt simpel modell som har funnits genom alla sekel av medeltiden.

Vad man behöver är ett  grovt linnetyg, linntråd (gärna lite grövre än det man använder till skinnsömnaden) och bivax.

På grund av att väskan ska hänga över axeln kan man försöka ha i tanken på att längden blir bekväm. Min är… av någon anledning 99cm lång, så låt oss säga att 100cm är en bra längd. Bredden på min väska är 54cm, den får vara breddare, min är nästan lite för smal, men den duger för mig. Men, det dubbla vore en bra storlek. Fast man kan undvika konstiga siffror när man planerar…

När allt är klippt och klart så ska vi börja sy. Trä nålen och vaxa tråden.

Vi börjar med att vika kanterna mot mitten, långsidorna mot varandra. Sy fast långsidorna mot varandra, glöm inte sömnsmån. Vi ska fälla sömmarna sedan.

Kom ihåg, lämna en öppning i mitten så att du kan lägga i saker senare. 40cm lång öppning.

Stygnen du använder är bakåtstygn. Ju mindre stygn desto snyggare och hållbarare, men hur små och täta är upp till var och en.

Sen när du är klar med långsidorna så fortsätter du med kortsidorna.

Och nu det roligaste på hela arbetet, vi fäller sömmarna med simpla överkast stygn. Argh, det tar sådan tid…!

Sedan vänder vi det ut och in, stoppar i saker, snurar ett varv i mitten och slänger över axeln. Tadaaaa.

Lämna en kommentar